raporty branżowe, ekspertyzy, konsulting, diagnozy, prognozy, rekomendacje
Co mówi ekspert, kiedy ma gorączkę?
Czwartek, 22.X., godz. 15.45, Sesja MIĘDZY WIEDZĄ A DEZINFORMACJĄ
W czasie pandemii biznes gorączkowo szuka lekarstwa na niepewność. Rolą ekspertów jest znajdowanie takiego lekarstwa. Problem w tym, że ich samych też dotyka gorączka. Jak rozpoznać jej przejawy? Jak zachować odpowiedni dystans?
Przedstawiciele branży badawczej, reklamowej i konsultingowej (pod szyldami zatrudniających ich agencji) wzięli udział w wielkim „wyścigu ekspertyz” – zalali rynek setkami opinii, analiz i raportów, w których wzięli na warsztat kwestie związane z tym, jak pandemia ma się do marek i biznesu. W tej gorączce raportowania nie ma nic dziwnego – w niepewnych czasach pragniemy trafnych diagnoz, przekonujących prognoz i wartościowych rekomendacji.
W teorii jest to sytuacja korzystna dla wszystkich – klienci zyskują wiedzę, która pozwala im lepiej dostosować swoje działania do sytuacji, ograniczyć straty lub wykorzystać nowe możliwości, a autorzy raportów zyskują szansę, by odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie na wiedzę i jednocześnie świetną okazję do pochwalenia się swoją przenikliwością. Gorączkowe formułowanie ekspertyz może mieć jednak też i swoje ciemne strony. Próbując rozwiązać jeden problem, łatwo stworzyć inne, które zajmą jego miejsce.
W naszej prezentacji prześwietlimy branżowe diagnozy, prognozy i rekomendacje dotyczące pandemii (i czasów „po niej”). W syntetyczny sposób pokażemy różne schematy narracyjne i stanowiska konsultingowe dotyczące tego, czym jest/była pandemia oraz jak będzie wyglądać post-pandemiczna przyszłość. Sprawdzimy, czy światy, które rysują się w ekspertyzach (diagnozach, prognozach i rekomendacjach), są wewnętrznie spójne i czy wiążą je ze sobą klarowne relacje. Wskażemy też, na które nowe i stare “buzzwordy” (retoryki zbyt ogólne, życzeniowe, bezrefleksyjnie przyjmowane i/lub nieugruntowane w danych) należy szczególnie uważać. Wreszcie, poszukamy standardów, które pozwalają zdemaskować te rekomendacje, z jakich lepiej nie warto korzystać.
Branżowe diagnozy, prognozy i rekomendacje (w formie raportów, ekspertyz i/lub opinii) publikowane w związku z pandemią COVID-19 w mediach, mediach branżowych, dedykowanych raportach i blogach eksperckich.
Określenie dosów i don’tsów przy formułowaniu ekspertyz w warunkach niepewności oraz wykorzystaniu ich w procesie podejmowania biznesowych i marketingowych decyzji.

Paweł Pawiński
adiunkt, Uniwersytet Wrocławski
Socjolog interesujący się Internetem i markami. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Patron specjalności Branding na kierunku Komunikacja Wizerunkowa.

Maciej Kosiorek
strateg, o11e
Strateg w o11e. Od 8 lat w branży. W pracy zajmują go szczególnie nowe trendy i stare trendy w nowych odsłonach. Prywatnie interesuje go internetowy „lurking” oraz gaming.