#zmiana #niepewność #analizadanych

CZY PO PANDEMII BĘDZIE JESZCE BLACK FRIDAY? Rzecz o nieodpartej pokusie przewidywania przyszłości …

Piątek, 23.X., godz. 12.20, sesja PODRÓŻ W (NIE)ZNANE
Jak przewidywać przyszłość w niepewnych czasach i czy w ogóle można i warto? Jak poradzić sobie z presją, przed którą nagle staje dział badań w firmie w sytuacji takiej jak pandemia, kiedy to wszystkie dotychczasowe wzorce przewidywania zawiodły, a dodatkowo mamy zamrożone budżety i nie możemy prowadzić badań… Jak wykorzystać zalety sytuacji pandemii w celu zmiany roli badaczy? O tym będzie wystąpienie i o tym, że pandemia dowiodła, że nie ma wyjścia trzeba być „agile”, nie patrzeć w „bazę z przeszłości”.
Jak przewidywać przyszłość w niepewnych czasach i czy w ogóle można i warto? Jak poradzić sobie z presją, przed którą nagle staje dział badań w firmie w sytuacji takiej jak pandemia, kiedy to wszystkie dotychczasowe wzorce przewidywania zawiodły, a dodatkowo mamy zamrożone budżety i nie możemy prowadzić badań… Skąd czerpać insighty, jak prowadzić marketerów? Jak odpowiadać na niezwykłe i zaskakujące pytania np. jak to postawione w tytule?Sytuacja pandemii i lock downu to niezwykle wartościowe doświadczenie dla całego naszego środowiska. Nareszcie nastały czasy, kiedy „baza z przeszłości” nie pokazuje kierunku działania??? Potrzebny jest ktoś kto potrafi zrozumieć konsumentów, czyta trendy, czasami obstawia rozwój wydarzeń i do tego w tym wszystkim posługuje się wiedzą „tajemną”? W moim wystąpieniu chciałabym szczerze podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy podczas pandemii po stronie klienta. O tym jak zmiany: postrzegania działu badań, jego roli w organizacji, udziału w procesach biznesowych, wpływu na nie itp., o których marzyłam latami zadziały się w kilka dni. O tym jak dział badań z dostarczyciela ad hoców zamienił się w science management wracając na właściwe tory.Chciałabym też wrócić do badania, które zrealizowałam na potrzeby konferencji Data Driven Decisions w 2019 roku, w trakcie którego mówiłam o planowaniu przyszłości w oparciu o przeszłości. Chciałabym pokazać jak z pandemią i szokiem niepewności poradzili sobie moi respondenci (marketerzy, analitycy, badacze, przedstawiciele start upów) , którzy reprezentowali różne strategie „radzenia sobie ze zmianą” (Magicy, Eksperci, Eksplorerzy i Buntownicy)… Planuję wrócić do nich i porozmawiać o tym jak pandemia zmieniła ich strategie biznesowego działania. Chciałabym wystąpienie zakończyć sformułowaniem zasad planowania przyszłości na kolejne „zjawiska nieprzewidziane” i oczywiście odpowiedzieć na pytanie o Czarny Piątek.
Własne analizy, wywiady z badaczami, marketerami (samodzielnie realizowane badanie jakościowe), materiały zebrane do wystąpienia na konfrencji Data Driven Decisions w 2019 roku oraz doświadczenia działań marketingowych firmy Avon z okresu lock down (przykłady).
Podzielę sie doświadzeniami moich respodentów jak działali w czasie pandemii i jak radzili sobie ze zmianą i niepewnością. Opowiem też o kilku inicjatywach Avon, które udało się opracować i wdrożyć w realiach pandemii osiągając bardzo dobre wyniki biznesowe.
Magdalena Jakubowska – Wąsowicz
Consumer Insights Manager, Avon Cosmetics
Socjolożka, badaczka, strateżka marketingowa, trenerka i mediatorka. Towarzyszy na co dzień zespołom sprzedaży, marketingu, analiz w zmaganiach z planowaniem i przewidywaniem przyszłości na podstawie różnorodnych źródeł danych. Pasjonatka badań jakościowych, analiz semiotycznych i poszukiwania nieoczywistych insightów, na podstawie twardych danych i nie tylko. Aktualnie pracuje na stanowisku Consumer Insights Managera w Avon. Ze względu na odpowiedzialność za losy przyszłych pokoleń uczy także w liceum podstaw przedsiębiorczości.