#innowacje #nowości #bezpieczeństwo #oczekiwania #otwartość

Czy sytuacje burzące poczucie bezpieczeństwa oznaczają kryzys dla innowacji FMCG?

Czwartek, 22.X., godz. 13.15, Sesja POKONAĆ DORAŹNOŚĆ OD ZARAZ
Polacy to społeczeństwo, które z roku na rok jest coraz bardziej otwarte na nowości, które uczy się sięgania po nieznane smaki, produkty, innowacyjne receptury i wręcz oczekuje ich od miejsc, w których robi zakupy. Na drugim biegunie mamy rozwiązania tradycyjne, dobrze znane, można powiedzieć – bezpieczne. Sytuacje wytrącające nas z dobrze znanych, utartych zachowań mogą być trampoliną dla innowacji, lub powrotem do tego co znane, zależnie od tego co zapewni nam poczucie bezpieczeństwa. Czy Covid 19 i „nowa normalność” to dobry czas na innowacje, czy raczej moment powrotu do tego co dobrze znane? Pokażemy, jak prezentuje się poziom otwartości na innowacje FMCG w czasie: tuż przed wybuchem Covid 19 (XII 2019), w jego trakcie (V 2020) i po (VII 2020). Poszukując analogii do kryzysu ekonomicznego z 2008 roku w raportach Breakthrough Innovation z USA i Europy sprawdzimy, jakie innowacje wtedy odpowiedziały na potrzeby konsumentów. I wreszcie zweryfikujemy, jakiego rodzaju innowacje wprowadzono w pierwszej połowie 2020 roku – tradycyjne, bazujące na tych samych trendach jak sprzed pandemii czy w zupełnie nowy sposób odpowiadające na potrzeby konsumentów.
Innowacje w czasach kryzysu to temat, który był szczególnie obecny od 2013 roku, czyli w okresie gdy Polska odczuła najsilniej skutki globalnego kryzysu finansowego z 2008. Wtedy zadawano sobie pytania czy będziemy mieć do czynienia z zatrzymaniem innowacyjnych rozwiązań, czy raczej jest to świt dla budzącej się otwartości na nowości. Aktualnie temat wraca do gorących dyskusji – czy Covid-19 to dobry czas na wprowadzanie nowych rozwiązań? W trudnych chwilach szukamy poczucia bezpieczeństwa – czy oznacza to, że zamykamy się na nowości? Raport o innowacjach w Polsce w 2019 wskazywał, że to nowe smaki, naturalne składniki, convenience, czy ekologia były obszarami stymulującymi innowacje. Czy kryzys pandemiczny miał wpływ na główne kierunki innowacji czy pobudził nowe? Jak w tym wszystkim zmienia się stosunek do sklepów – czego od nich chcemy: realizacji odważnych idei, czy powrotu do tradycji? Ekonomia i socjologia to nauki humanistyczne, a to oznacza, że w przeciwieństwie do nauk ścisłych, nie zawsze to samo równanie daje tę samą odpowiedź. Możemy jednak sprawdzić, czy istnieją jakieś analogie między 2013 i 2020. Jak wtedy wyglądała reakcja polskich shopperów na nowości, jak wygląda teraz? Przyjrzymy się dawnym innowacjom, które dobrze odpowiadały na potrzeby konsumentów w czasach kryzysu. Uwzględnimy polską perspektywę i sprawdzimy, ile innowacje/nowości ważą w polskim koszyku, ile z nich osiąga sprzedażową żywotność dwóch i trzech lat. Pokażemy perspektywę Polski na tle rynków sąsiednich. Zweryfikujemy, czy pierwsza połowa 2020 roku przyniosła więcej, czy mniej nowości oraz czy odpowiedziały one skutecznie na potrzeby konsumentów w czasie trwania pandemii i po jej pierwszej fali. Chcemy sprawdzić, czy czasy turbulencji na rynku zamykają czy stymulują otwartość na innowacje.
Raporty Nielsen: Shopper Trends 2012-2020 – coroczny raport o zachowaniach shopperów w Polsce, „Shifts to a new normal” – raport o zachowaniach shopperów w Polsce w trakcie trwania pandemii (maj i lipiec 2020), Nielsen Breakthrough Innovation – raporty o innowacjach wprowadzonych w USA i Europie (od 2013 roku) oraz Polsce (od 2017), Dane sprzedażowe Nielsen z panelu handlu detalicznego. „Świt innowacyjnego społeczeństwa” – Trendy na najbliższe lata – raport Ppolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 2013
Wskazanie branży, jakich działań w obrębie FMCG Polacy potrzebują w sytuacji kryzysowej. Czy potrzebują wspierania poczucia bezpieczeństwa poprzez powrót do klasyki i dobrze znanych rozwiązań, czy raczej upatrują lekarstwa na nieznane dotąd wyzwania w pomysłach innowacyjnych.
Karolina Flaht-Soroka
Consumer & Shopper Insights, Team Manager, Nielsen
Socjolog, z badaniami związana od 2006. Expert w dziedzinie badań segmentacyjnych, badaniach marki, U&A oraz badaniach związanych z e-commerce/digital. Specjalizuje się w badaniach procesu decyzyjnego, badaniach wizerunku, komunikacji oraz segmentacji oraz badaniach shopperowych. Moderator grup focusowych. Prowadzi warsztaty Insights into Business.
Marek Rudek
Innovation Business Partner, Nielsen
Studiował z pasją nauki ścisłe, ale bardzo dawno temu trafił do Nielsena gdzie zajmuje się głównie ilościowymi i wolumetrycznymi badaniami konsumenckimi. Od ponad 10 lat zajmuje się innowacjami współpracując z największymi producentami w Europie środkowo-wschodniej. Wolne chwile przeznacza na wszelkiego rodzaju aktywności na łonie natury, byle z dala od ekranu komputera i wi-fi.