#EcoMoment #DesignResearch #ProjektowanieInnowacji #ZrównoważonyRozwój #Eko #AgileResearch #Sustainability #Innowacje #Kompas #RiskPro

ECO MOMENT OF TRUTH – marko pomóż mi podejmować ekologiczne wybory!

Czwartek, 22.X., godz. 15.25, sesja EKO(R)EWOLUCJA
ECO MOMENT OF TRUTH stanie się faktycznym sprawdzianem dla marek i firm. Głos nadal nielicznych, jednak wyraźnie wypowiedziany „MARKO NIE UTRUDNIAJ”. Świadomi konsumenci, wyznawcy i praktycy idei Zero Waste nie wahają się mówić: „Firmy utrudniają podejmowanie ekologicznych decyzji w procesie zakupu”. Te marki, które nie zaoferują zrównoważonych rozwiązań – produktów, usług czy procesów, mogą boleśnie zderzyć się z wymaganiami ich klientów. Nie każda marka i firma przetrwa konfrontację z ECO MOMENT OF TRUTH. Konsumenci jednogłośnie mówią: wprowadzenie idei Zero Waste w ich codzienne życie było bolączką. To trudny proces zmiany, jednak ich determinacja zmusiła ich, aby wytrwać. Przestawienie codzienności na ideę Zero Waste nie da się zrobić na raz. Trzeba życie podzielić na fragmenty. Projekt kuchnia. Projekt łazienka. Projekt jedzenie. Projekt ubrania. Projekt podróże. Projekt ogród. To praca na wiele miesięcy. Jest zbyt wiele obszarów do ogarnięcia. Na dodatek, marki nie ułatwiają…
Idei Zero Waste nie da się go wdrożyć na raz. To trudny proces. Na dodatek, marki nie ułatwiają. To główny wniosek z badania, a zarazem najczęściej padające rozgoryczenie w kierunku firm. ECO MOMENT OF TRUTH to moment w procesie zakupowym, w którym odkrywamy ekologiczne absurdy. Zbadaliśmy osoby, które świadomie zmieniły swoje życie na bardziej eko. To one pokazały, że liczba obszarów do zmiany jest przytłaczająca. Informatorzy jednomyślnie zgodzili się: codzienne życie można przestawić na rytm eko tylko małymi etapami. Eko Transformacja to lista rozczarowań w stosunku do marek. Firmy nie ułatwiają procesu zmiany. Zmuszają do podejmowania nieekologicznych wyborów. To rodzi frustrację, która przeradza się w kombinowanie „jak zastąpić markę X bardziej ekologiczną opcją”. To wnioski z badania „Woda, której nie widać” zrealizowanego dla GovTech Polska. Celem było opracowanie wyzwań projektowych dla zespołów biorących udział w największym w Europie hackathonie HackYeah! w 2019 roku. Zadaniem zespołów było opracowanie rozwiązań służących oszczędzaniu wody w domu. Badanie zrealizowane zostało metodą Design Research, która sprawdza się w procesie projektowania innowacji. Pozwala uchwycić wielowątkowość problemów, dostarcza nowych definicji dla zdawałoby się oczywistych problemów oraz minimalizuje niepewność poprzez odkrywanie wielu potencjalnych kierunków dla rozwoju innowacji. Wybór tej metody badawczej podyktowane było problemowi: kwestia oszczędzania wody w domu automatycznie kojarzy się z działaniami podejmowanymi wokół łazienki, kuchni czy ogrodu. Celem badania było poszerzenie tej perspektywy o tzw. wirtualnąwodę, wodę obecną w naszym życiu, ale której nie widzimy, a z której korzystamy i na której zużycie mamy wpływ. Design Research wydłużył ławkę wyzwań. Do pierwszego wyzwania „Jak oszczędzać wodę w domu” dodanych zostało kolejnych dwanaście, poszerzając tematykę o obszary takie jak: nawyki zakupowe, marnowana żywność, podróże, jedzenie na mieście, czy korzystanie z prądu.
Badanie zostało przeprowadzone w trzech etapach. Pierwszy etap to Desk Resarch. Tu wykorzystane zostały gotowe raporty opracowane przez ONZ, agendy Unii Europejskiej, raporty trendowe Fjord Accenture czy Wunderman Thomson Intelligence. Drugi etap to realizacja zadań przez respondentów z wykorzystaniem dzienniczków. Ostatnią fazą były pogłębione wywiady indywidualne z osobami w różnym stopniu zaangażowanymi i praktykującymi ideę Zero Waste w codziennym życiu.
Celem badania było poszerzenie możliwych kierunków rozwoju innowacji. Badanie realizowane metodą Design Research poszerzył liczbę wyzwań projektowych – z jednego wyzwania na start, finalnie opracowaliśmy łącznie 13 wyzwań. Wyniki badania zostały również upublicznione, aby każda firma mogła korzystać z wniosków, zainspirować się i wdrażać eko zmiany w swoim biznesie. Efektem ubocznym badania było opracowanie kart do Projektowania Zrównoważonego Biznesu. Okazało sie bowiem, że tak jak osoby fizyczne mają problem z wdrażaniem idei Zero Waste w swoim życiu, tak firmy również zderzają się z liczbą wyzwań i problemów w tym obszarze. Dla nas włączenie idei Projektowania Zrównoważonych Innowacji towarzyszy od momentu powstania firmy. O ile istniejący biznes trudniej jest przestawić na ideę Zrównoważonego Rozwoju, o tyle każde innowacje powinny być poddane nowym wymogom. Wyniki badania tylko nas przekonały o takim kierunku. Prezentacja ma na celu zainspirowanie i pokazanie, że Design Research to metoda badawcza, która sprawdza się w procesie projektowania innowacji. Choć problem badawczy może dotyczyć wąskiego zagadnienie, to spektrum narzędzi jakim dysponuje projektant pozwala poszerzać pole widzenia. Dzisiaj rzeczywistość jest wielowątkowa, problemy nieoczywiste, a stare pojęcia otrzymują nowe znaczenie. W szybkim procesie projektowym, którego tempo nadaje praca w systemie Agile, potrzebne są narzędzia, aby dostarczyć nowej wiedzy o rzeczywistości w sposób rzetelny i wiarygodny. Z drugiej strony, wiele raportów, danych i informacji jest dostępnych na wyciagnięcie ręki, na dodatek z pewnych źródeł. To przyspiesza proces gromadzenia informacji i minimalizuje niepewność poprzez szybkie uzupełnienie „knowledge gap” – tego, czego nie wiemy oraz tego, czego nie jesteśmy pewni. Dynamiczne tempo Design Research wraz z całym wachlarzem narzędzi pozwala tworzyć szerszą perspektywę możliwych kierunków rozwoju innowacji. To ogranicza ryzyko wybrania niewłaściwego kierunku, dodając zespołom argumentów do podążania wybraną ścieżką.
Krystyna Jarek
Owner & Innovation Designer, Booster of Innovation
Projektowaniem innowacji zajmuję się od 2002 roku. Wtedy wykonałam digitalizację naliczania podatku akcyzowego w Kompanii Piwowarskiej. Kolejne rozwiązania digital wdrożyłam w obszarze Sprzedaży, Trade Marketingu i Logistyce. W ING Banku Śląskim odpowiadałam za digitalizację usług bankowych oraz projektowanie procesów wewnętrznych z wykorzystaniem AI. W Tauron Polska Energia projektowałam platformę digital. Od 2019 prowadzę zajęcia Innovation Design in the digital era w Akademii Leona Koźmińskiego. Uczę studentów, jak tworzyć innowacje, czyli jak przekuwać pomysły na skalowalne biznesy. Na Akademii Koźmińskiego prowadzę badania nad wpływem Sztucznej Inteligencji na satysfakcję klientów w procesie ich obsługi w ramach swojego doktoratu. Założyłam firmę Booster of Innovation, której celem jest tworzenie zyskownych innowacji. Współpracuję z dużymi organizacjami, MŚP oraz ze startup’ami.