#wirus #recesja #globalneocieplenie #3falekryzysu #nafali #potop #suchegoprzestwóroceanu #markawkryzysie #konsumentwkryzysie

Jeszcze na fali, czy już pod wodą? 3 fale globalnego kryzysu: Covid19 - Recesja - Globalne ocieplenie. Jaki konsument i jakie produkty na nowe czasy?

Czwartek, 22.X., godz. 15.05, Sesja EKO(R)EWOLUCJA
Cykliczne badania postaw i zachowań polskich shopperów wskazują, że od lat zmienialiśmy się. Ale powoli, ewolucyjnie, można by rzec – konserwatywnie. Kryzys Covid-19 potrafił natomiast zmienić nas w bardzo krótkim czasie i pokazał wyraźnie, bez czego całkiem dobrze dajemy sobie radę. Być może wracamy obecnie do starych nawyków (sprawdzimy to w badaniach), ale kolejne kryzysy mogą znowu wywrócić wiele do góry nogami. Pokażemy, jak błyskawicznie konsumenci i rynek zareagowali na zmianę związaną z pandemią. Pokażemy, co z tej zmiany zostało na chwilę, a co może zostać z nami na dłużej. Sprawdzimy, czy konsumentów dotknął drugi kryzys – ten który narodził się z pandemii – gospodarczy (a może połączony z II falą Covid-19) i czy po Covidzie-19 mieli oni już na to strategię?I wreszcie zweryfikujemy, czy mamy wszyscy plan na największy kryzys jaki nadchodzi, czyli kryzys ekologiczny? Bo jeśli kryzysy zmieniają zachowania i rynek w sposób rewolucyjny, to czy jesteśmy gotowi na tę rewolucję? I czy na pewno nasza marka będzie wtedy komukolwiek potrzebna.
Marzec 2020. Właśnie martwimy się jak wypadnie jutrzejsze spotkanie z klientem. Czy zdążymy wrócić do domu, zaprowadzić dziecko na karate, po drodze czymś karmiąc, a wieczorem obejrzeć chociaż jeden odcinek serialu. Jeszcze nie wiemy, że za oknem nadchodzi niewidzialne tsunami Covid-19, które zatopi karate, odwoła spotkanie, zrujnuje nasze plany i wywróci życie do góry nogami. Na jakiś czas zupełnie zmieniamy nawyki zakupowe, kupujemy na zapas, pieczemy chleb, poszukujemy płynów antybakteryjnych, których nigdy nie używaliśmy i próbujemy zarezerwować jakiś termin dostawy e-zakupów krótszy niż 2 tygodni. Nie kupujemy makijażu, gum do żucia, lakierów do włosów, nowych ciuchów. Pewne rzeczy, kategorie, a może marki i firmy stają się jakby niepotrzebne… Maj 2020. Liczba zarażonych rośnie, ale i tak zaczynamy wracać do nowej normalności. Oswoiliśmy strach, zmęczyliśmy się życiem w izolacji. Staramy się radzić sobie w nowej rzeczywistości. Na majówkę kupujemy nawet więcej niż rok wcześniej kiełbasy, keczupów i piwa. Czyżbyśmy wracali do czasów sprzed wirusa w niezmienionej formie? Za oknem tymczasem nowy potop. Recesja! A może to druga fala Covid-19? Może połączyły się obie i stąd ten wielki rozmiar? Październik 2020. Jesteśmy na kongresie. Czy druga fala kryzysu gospodarczego i/lub epidemicznego nas zmieniła? Jak kryzys w nas uderzył? Jakie grupy dotknął? Które kategorie osłabił, a które wzmocnił. Czy zmienił sposób robienia zakupów, częstotliwość chodzenia do sklepów? Czy kupujemy inne/tańsze produkty? Kogo wciąż stać na ofertę premium? Czy sieci detaliczne i producenci mają asortyment i komunikat na te czasy? Czy interesują nas w ogóle nowości? Za oknem tymczasem trzecia fala. Tak wielka i bliska, że w sumie trudno wyostrzyć na nią wzrok. Zmiany klimatyczne. Obserwujemy w badaniach, że takie wydarzenia jak susza w Polsce 2019 czy pożary w Australii powodują wzrost obaw Polaków związany z globalnym ociepleniem. Kiedy nastąpi kolejne wydarzenie, które wstrząśnie konsumentami? Czy rynek jest gotowy, aby na ten kryzys odpowiedzieć i w nim funkcjonować? Bo jak pokazuje marzec 2020 – konsument jest gotowy na zmianę w ciągu jednego dnia. I zwraca się wtedy do tych, którzy są na nią gotowi. A wtedy pewne rzeczy, kategorie a może marki i firmy stają się jakby niepotrzebne…
Raporty Nielsen: Shopper Trends 2012-2020 – coroczny raport o zachowaniach shopperów w Polsce, „Shifts to a new normal” – raport o zachowaniach shopperów w Polsce w trakcie trwania pandemii (maj i lipiec 2020), Dane sprzedażowe z panelu handlu detalicznego.
Podkreślenie wagi kryzysu ekologicznego, na który już dziś marki, firmy powinny mieć strategię, ofertę, wizerunek i rozwiązania. Wskazanie zachowań shopperowych w czasach kryzusu.
Magdalena Piwkowska
Trend and Content Development Associate, Nielsen
W Nielsenie od 12 lat, gdzie zajmuje się analizą rynku FMCG na podstawie badań sprzedaży, konsumenckich i shopperowych. Pasją, której używa do celów zawodowych jest trendhunting. Przygląda się zachowaniom konsumenckim, wsłuchuję w nastroje, łączy sygnały z różnych dziedzin życia aby przetłumaczyć rodzące się trendy na język rynkowy i wspólnie z klientami zastanowić, co mogą oznaczać dla ich biznesu. Absolwentka Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW w Warszawie.
Anna Maria Stawiska,
Client Business Partner, Nielsen
Psycholog, w badaniach od 2003 roku. Zaczynała od badań konsumenckich, kiedy to jeszcze nikt nie myślał o shopperze, by później zająć się głównie shopperem. Obecnie eksploruje oba te światy. Prywatnie mama dwójki dzieci, która w wolnym czasie biega, czyta i chodzi do kina.