#człowiek, #technologia #komunikacja, #strategia, #marketing

Moja krowa daje najlepsze steki i dobrze jej się żyje. O redefinicji kategorii mięsa w nowych czasach.

Piątek, 23.X., godz. 10.05, sesja POWRÓT DO PRZYSZŁOŚCI
Czy coraz silniejsze obawy konsumentów dotyczące tradycyjnej branży mięsnej przekładają się na rosnącą popularność alternatyw roślinnych, a w nieodległej przyszłości mogą być motorem napędowym dla nowej kategorii- laboratoryjnego mięsa komórkowego?
Mięso to kategoria, w jakiej odbijają się niepokoje naszych czasów: wątpliwości co do „niepewnego” miejsca pochodzenia, „brudnego” składu, obawy o zły wpływ na zdrowie i środowisko… W ostatnich latach na popularności zyskują roślinne zamienniki o całkiem mięsnych nazwach, które wydają się być pozbawione tych wad, coraz lepiej naśladują mięso swoim wyglądem, smakiem i właściwościami i co ciekawe- trafiają przede wszystkim na talerze… mięsożerców. A na horyzoncie czai się rewolucja: prawdziwe mięso, ale wyhodowane w laboratorium. Ono obiecuje jeszcze więcej: pełen wymiar mięsnej przyjemności, a zarazem „czystą etykietę” wolną od szkodliwych substancji, a być może nawet możliwość pro-zdrowotnych modyfikacji. To już nie science- fiction- obecnie ponad 30 firm pracuje nad komercyjną technologią mięsa komórkowego, kluczowymi inwestorami są największe zakłady mięsne, a blisko 50 % Polaków wstępnie wyraża chęć zakupową takiego „czystego mięsa”, gdy pojawi się w ich sklepie. W mojej prezentacji przedstawię wyniki najnowszych badań konsumenckich (w tym własnych) i opowiem o tym jak te zjawiska już zmieniają i mogą zmieniać postrzeganie kategorii mięsnej. Co właściwie decyduje o tym, czy dane mięso jest uznawane za sztuczne czy prawdziwe? Do jakiej kategorii można zatem zaliczyć mięso hodowane z komórek zwierzęcia, ale poza jego ciałem? Czy „nowe mięso” redukuje niepewność czy jeszcze bardziej ją wzmacnia? Jakie narracje będą najbardziej przekonywujące – czy faktycznie będzie to opowieść o bezpieczeństwie, kontroli i mięsie przyszłości „najczystszym jak to tylko możliwe”?
  • Dane do wstępu/zarysowania tematu: Ogólnodostępne polskie i globalne dane dotyczące tematu zamienników mięsa/mięsa komórkowego (min. badania Roślinniejemy, badania zachodnich ośrodków uniwersyteckich).
  • Dane będące nomen omen „mięsem” prezentacji: jakościowe badania własne – pogłębione wywiady z mięsożercami dotyczącej percepcji kategorii mięsa w świetle aktualnych zmian oraz oceny różnych rodzajów narracji o mięsie komórkowym.
Prezentacja może stanowić wsparcie przy obieraniu strategii pozycjonowania zarówno dla podmiotów z obecnej branży mięsnej/roślinnych zamienników mięsa jak i dla przyszłej kategorii mięsa komórkowego. Na bardziej ogólnym poziomie może być inspiracją dla wszystkich zainteresowanych trendami spożywczymi (np. trendem czystej etykiety) oraz tzw futurologią stosowaną.
Alicja Włodarczyk
Account Manager, Kantar
Badaczka jakościowa od 2008 roku w Pentor/TNS/Kantar. Żywo zainteresowana tematami innowacji, szczególnie w obszarze trendów żywieniowych.