#Klimat #Kryzys #PostWzrost #Trendy #Marka #Millenialsi #Genz #Wpólnota #Społeczności #Strajkklimatyczny

W STRONĘ POST-WZROSTU?
Czy doświadczenie pandemii pozwoli nam uratować planetę?

Czwartek, 22.X., godz. 12.35, Sesja ZMIANA PRIORYTETÓW
Bądź dobrym obywatelem. To główne wezwanie dla marek, które planują aktywność w obszarze praktyk ekologicznych. Bądź szczery, jeśli twierdzisz, że obchodzi Cię Ziemia, pokolenie Millenialsów i Gen Z akceptuje chęć marek do społecznego zaangażowania jest jednak szczególnie wyczulone na pozorne działania. Dostrojenie przekazu i form aktywności marek do wrażliwości pokolenia post-wzrostu stanowi jedno z ważniejszych wyzwań dla firm i korporacji.
System społeczno gospodarczy późnego kapitalizmu od lat 90-tych jest coraz bardziej zorientowany na optymalizację krótkoterminowego zysku. W tej logice liczy się „więcej, teraz i natychmiast” bez względu na późniejsze konsekwencje. Kryzys wywołany pandemią ujawnił słabość tej logiki. Z dnia na dzień nasze życie przestało być obliczone na generowanie wzrostu, a skoncentrowało się na strategiach (prze)trwania. Przestało się liczyć, co kupić, gdzie bywać i dokąd polecieć. Społeczną walutą stały się relacje społeczne oparte na solidarności, dzieleniu się zasobami i konsumowanie tyle, ile nam potrzeba. Wartością stały się umiejętności zrobienia czegoś z niczego, a radością najprostsze aktywności jak pójście do lasu.W mgnieniu oka zrobiliśmy zwrot w naszym stylu życia, do którego młodzi aktywiści klimatyczni nawoływali od dawna. Na długo przed pandemią mówili, że trzeba porzucić ślepą wiarę we wzrost i na nowo ułożyć relacje z naturą. Powtarzali, że troska o planetę, nie może się sprowadzić do eko-trendu i wyboru konsumenckiego. Czy pandemia stała się takim ucieleśnionym doświadczeniem kryzysu, który pozwoli na rewizję relacji społecznych i sposobów gospodarowania? Lockdown pokazał, że, kiedy musimy, jesteśmy w stanie zaadaptować się do życia w społeczeństwie post-wzrostu.A co, jeśli, antycypując kolejne kryzysy, posłuchamy aktywistów klimatycznych? W naszej prezentacji przedstawimy wyniki badań, jakie prowadziliśmy na Uniwersytecie SWPS od jesieni 2019 z młodymi działaczami grup ekologicznych w Polsce. Zagłębimy się w inicjatywy które, próbują ułożyć relacje społeczne i ekonomiczne w sposób odrzucający logikę działania opartą na optymalizacji. Opowiemy o ruchach permakulturowych i innych formach organizacji opartych na współpracy, dzieleniu się zasobami i nastawieniu na życie „w sam raz”. Czy te formy życia mogą stać się elementem funkcjonowania korporacji? Czym byłby sukces firm i marek w dobie post-wzrostu?
Wystąpienie będzie prezentacją wniosków i przemyśleń wynikających z wielu źródeł. Będziemy się opierać na:
  • badaniach jakościowych przeprowadzonych z Millenialsami, przedstawicielami pokolenia GenZ oraz aktywistami klimatycznymi w ramach projektów realizowanych na Uniwersytecie SWPS: Młodzi Polacy wobec zmian klimatycznych (2019),
  • badaniach z użyciem metod mieszanych realizowanych na Uniwersytecie SWPS: Strategie działania wobec kryzysu klimatycznego (2020),
  • analizach trendów w tym min. na opracowaniu Trendozbiór 2020 Kantara,
  • raportach dotyczących społecznych skutków pandemii min COVIDu – 19 przygotowany przez Kantara,
  • raportach z badań nad świadomością ekologiczną min raport Ziemianie Atakują Kantara, Pokażemy także filmy etnograficzne przybliżające idee post-wzrostu.

Analizując nowe formy współpracy oparte na modelu post-wzrostu spróbujemy zobaczyć czy tego typu formy zaangażowania i budowania wspólnot mogą być przełożone na praktyki działania i komunikacji w świecie biznesu i korporacji.

Sprawdzimy czy dotychczasowe przykłady eko działań i komunikacji marek odpowiadają na potrzeby konsumenckie.

Dominika Blachnicka – Ciacek

adiunktka na Wydziale Nauk Społecznych, Uniwersytet SWPS
Socjolożka związana z Uniwersytetem SWPS, gdzie zajmuje się badaniem mobilności i wyzwań społecznych związanych z kryzysami globalnymi. Obroniła doktorat z socjologii wizualnej na Goldsmith College Uniwersytetu Londyńskiego. Zanim podjęła karierę akademicką pracowała jako strateżka w londyńskim i warszawskim Saatchi&Saatchi, a wcześniej w agencji badawczej SMG/KRC (teraz Kantar).

Paweł Ciacek

CEO Partner, Research Collective
Socjolog, badacz rynku jeden z założycieli SMG/KRC Poland. Przy połączeniu z MillwardBrown odpowiedzialny za wprowadzanie nowych technologii badawczych na polski rynek. Obszarem jego szczególnych zainteresowań pozostają badania strategii marki i efektywności komunikacji. Analizuje trendy społeczne i konsumenckie, co pozwala mu na budowanie trafnych i zorientowanych na przyszłość rekomendacji. Kilkakrotnie był jurorem Effie.