Dezinformacja, fejk news, boty i trolle, pandemia, COVID-19
WOJNA (DEZ)INFORMACYJNA WOKÓŁ PANDEMII
Czwartek, 22.X., godz. 15.25, MIĘDZY WIEDZĄ A DEZINFORMACJĄ
Obecnie łatwo wpaść w pułapkę obserwowania trendów i reakcji w sieci, ponieważ w dużym stopniu są one wyreżyserowane i dystrybuowane dzięki zaawansowanym mechanizmom bot’owym i trollowym. Jednym z najważniejszych, nowych wyzwań, które stoją przed badaczem analizującym internet jest nie tylko umiejętność oddzielenie opinii od faktów… ale w ogóle.. określeniu czy ma się do czynienia z człowiekiem czy z algorytmem.
Obecnie około 50% ruchu w Internecie jest generowana przez boty, a nie przez żywych użytkowników, co w oczywisty sposób przekłada się na straty finansowe poszczególnych „graczy” i indywidualnych użytkowników. W ciągu ostatniej dekady zjawisko dezinformacji elektronicznej w mediach, handlu i reklamie rozrosło się do groźnych rozmiarów także z powodu hejtu, trollingu oraz użycia zautomatyzowanych systemów (botów), które były wykorzystywane zarówno w celach politycznych (przez niektóre rządy i polityków), jak i gospodarczych (oszustwa w kampaniach reklamowych i marketingowych). Narzędzia i techniki służące do siania dezinformacji w internecie opracowane przez wrogie demokracjom państwa rozpowszechniają się wszędzie (zjawisko to uwidoczniło się jak w soczewce podczas początkowej fazy pandemii COVID-19). Ma to dramatyczne konsekwencje przede wszystkim dla sfery publicznej, a także powoduje wymierne straty finansowe na rynku ad digital. Tracą na tym zarówno firmy, które starają się reklamować swoje towary, tracą użytkownicy, którym coraz trudniej odróżnić treści tworzone przez ludzi, od tych generowanych przez boty czy trolle. Wbrew pozorom rynek świata reklamy i dezinformacji w sieci to dwie strony tego samego medalu. Od końca 2018 r. jesteśmy świadkami pierwszych skoordynowanych akcji służb, w których identyfikuje się działające na całym świecie zorganizowane grupy przestępcze zajmujące się idącymi w miliony dolarów wyłudzeniami – poprzez fałszywe kliknięcia i tym podobne algorytmy (ang. „digital ad fraud”). W zakresie dezinformacji często pozostajemy bezbronni i jedną z najlepszych metod radzenia sobie z nią jest znajomość technik i mechanizmów, którym ona podlega. Problem jest jednak taki, że w teorii o dezinformacji wiedzą wszyscy i każdy z jej przykładami się zetknął, w praktyce jej trzewia widziało niewielu. I właśnie o tym jest ta prezentacja – o mechanizmach dezinformacyjnych i propagandowych na konkretnych przykładach dot. COVID-19 w oparciu analizę dziesiątków milionów zdarzeń w internecie.
Analityka ABTSHIELD (własny produkt), stworzony dzięki finansowaniu m.in. Google DNI Fund, obecnie certyfikowany jako dostawca Research-Verification Google, dostawca NATO w zakresie raportowania dezinformacji.
Odpowiedzialne wspieranie decyzji wymaga odpowiedzialnej oceny źródeł informacji i narracji, które coraz częściej są narzędziem tzw. „wojny hybrydowej”. Prezentacja pokazuje w jaki sposób dochodzi do prób (często skutecznych) manipulacji, których celem jest masowe kształtowanie postaw i zachowań ludzi.

Dobromir Ciaś
właściciel, dyrektor zarządzający, EDGE NPD, ABTSHIELD
Dobromir Ciaś: Założyciel Edge NPD, polskiej technologicznej spółki realizującej m.in. projekt na rzecz walki z dezinformacją w Internecie (ABTShield). Znalazł się na liście największych innowatorów w Europie Środkowo-Wschodniej New Europe 100 tworzonej przez Financial Times, Google, Respublica oraz Visegrad Fund, laureat nagrody Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Przed pracą w Edge NPD pełnił kierownicze funkcje m.in. w Millward Brown, SMG/KRC. Uczestniczył w ponad 1400 projektach badawczych. Jest autorem kilkunastu publikacji z zakresu analizy rynku internetu, metod analitycznych i badawczych.