#konsument #FMCG #LGBTQ+ #pridemonth #miesiacdumyLGBTQ+ #tęcza #tęczowybiznes #corporatepride #pinkwashing #rainbowwashing #społecznieodpowiedzialnybiznes #csr #grupadocelowa #sprzedaż

Czy na końcu tęczy czeka nas garnek złota? O kolorowym FMCG

Czwartek, 21.X., godz. 15.05, sesja EMPOWERMENT CZ.2
Hologram, limitowana kolekcja klocków, klapki kąpielowe, szczoteczka do zębów, odżywka do włosów – co mają ze sobą wspólnego? Tęczę. I nie tylko. W czasach, gdy emocje grają główną rolę w odbiorze dóbr konsumenckich i decyzjach zakupowych, a świat owładnęła fala populizmu, konsumenci oczekują od produktu czegoś więcej. Czy to oznacza, że tęcza w logo się po prostu opłaca? Społeczne deklaracje korporacji o solidarności ze społecznością LGBTQ+ wpływają nie tylko na wyniki sprzedażowe, ale mają również ważny wymiar społeczny.
Społeczność LGBTQ+ została w ostatnich latach na dobre wpisana do kanonu marketingowych grup docelowych. Również na polskim rynku zaczynają się już pojawiać produkty i serwisy przeznaczone specjalnie dla przedstawicieli społeczności LGBTQ+. Sojusznicze deklaracje całych firm czy też należących do nich marek spotykają się jednak z różnym odbiorem. Nasz światopogląd przenika do naszych koszyków zakupowych, a wraz z rosnącą świadomością konsumentów, staje się to jednym z kluczowych obszarów do zaadresowania zarówno przez małych producentów, jak i rynkowych gigantów. Przykładów jest coraz więcej i coraz częściej są to przykłady z branży FMCG – zarówno od strony producentów, jak i sieci detalicznych. Co owe przykłady pokazują w zestawieniu z wynikami sprzedażowymi oraz preferencjami polskich konsumentów? Czy tęcza w logo się opłaca? Poszukamy odpowiedzi na to pytanie.
  • Analiza danych zastanych.
  • NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, dane sprzedażowe.
  • Raport NielsenIQ, Shopper Trends, 2020 i 2021, zachowania kupujących w Polsce.
  • Raport NielsenIQ, Spending with Pride (“Tęczowe złotówki”). LGBT+ Consumers in Poland, 2018.
  • Raport NielsenIQ, Shopper Shifts to a New Normal, 2020, zachowania kupujących w Polsce w trakcie trwania pandemii.
W dzisiejszym środowisku handlowym sam produkt nie wystarczy, aby osiągnąć sukces sprzedażowy. To co zadecyduje o powodzeniu danego produktu będzie w ogromnej mierze opierało się na zaadresowaniu potrzeb odpowiednich grup docelowych i dobrze dobranej strategii marketingowej. Społeczność LGBTQ+ na dobre trafiła do kanonu marketingowych grup docelowych. Widzimy to w branży FMCG, również na polskim podwórku, gdzie tematy dotykające osób nieheteronormatywnych wciąż dla wielu stanowią kontrowersję. Prezentacja pokaże jakie mogą być efekty tęczowych działań w wykonaniu tak producentów, jak i sieci detalicznych – zainspiruje do działania i pomoże w podejmowaniu biznesowych decyzji.
Karolina Drzewosz
Senior Client Consultant, NielsenIQ
Socjolożka, marketerka, pasjonatka nowych technologii i ich wpływu na społeczeństwo. Od początku kariery związana z branżą retail. W NielsenIQ współpracuje z największymi producentami branży FMCG, aktywnie wspierając ich w zakresie badań rynku, strategii produktowych i trendów konsumenckich. Wierzy, że małe czyny mają znaczenie i możemy jeszcze uratować naszą planetę. Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Kolegium Zarządzania i Finansów Akademii Leona Koźmińskiego.
Katarzyna Reizer
Senior Client Consultant, Retailer Services, NielsenIQ
Specjalistka od danych rynkowych, na co dzień wspierająca polskich detalistów w rozwoju biznesu. Holistycznie patrzy na rynek FMCG, zarówno z punktu widzenia małych miejscowości, średnich miast, jak i centrum Warszawy. Prywatnie pasjonatka poznawania nowych kultur od kuchni, poza wytyczonym szlakiem, nawet jeżeli konieczna jest do tego wspinaczka.