XXI Kongres Badaczy

#seniorzy #50plus #zachowania #digitalizacja #komunikacjamarketingowa #bierzInternetzarogi #seniorzyzdigitalizowani #bankowanieonline #zakupyprzezInternet #płatności bezdotykowe

Czy seniorzy wzięli digital za rogi?

Piątek, 23.X., godz. 10.45, sesja PORTRET POKOLEŃ

Czy dokonał się cyfrowy digitalny skok wśród seniorów? Czy pandemia przyśpieszyła trend? Jaka jest skala tego procesu? I co z tego wynika? Czy w percepcji seniorów działania marketingowe marek w pandemii miały na to jakikolwiek wpływ? Czy komunikacja marek w pandemii dotycząca digitalizacji była efektywna? Jak ją odebrali seniorzy?
Moja mama (rocznik 1955) już na początku kwietnia brała udział w szkoleniu dla seniorów na świeżo zainstalowanym Zoomie, no ale w sumie nie ma się co dziwić, skoro to ona X lat temu, wcześniej niż ja zaczęła robić zakupy przez Internet. Na Zoomie zjadłam także śniadanie wielkanocne z Jadwigą (1951) i Henrykiem (1949). To także był ich Zoom’owy debiut, no ale im platformę uruchomił wnuk Janek (1995) i córka Krysia (1967), której debiutem było z kolei połączenie video ze mną przez Messenger, tydzień, czy dwa wcześniej. Do tej formy komunikacji nie próbuję jednak przekonać już jednak Marianny (1945) i Stefana (1940), sąsiadów z dołu, którym od marca opłacam rachunki online, odkąd spółdzielnię na cztery spusty zamknęli, a na pocztę trochę jednak strach. Każdy z Was zna pewnie te historie. Tak różne jak różni się seniorzy wokół nas. Pandemia Covid-19 z dnia na dzień zamknęła ich w domach, a jednocześnie postawiła na świeczniku, także marketingowym. Nagle co druga firma zaczęła zachęcać ich do uchylenia drzwi dla digitalu, a ich dzieci, czy wnuki do tego, by pomóc im go wpuścić do środka. Do tej pory seniorzy byli jedyną tak liczną grupą, której znacząca część opierała się cyfryzacji. Czy wydarzenia ostatnich miesięcy okazały się dla nich sytuacją (nieomal) graniczną, której siła zmieniła utarte przez długie lata schematy? Jaka jest skala i jak przebiegał proces „digitalizacji”? Czy tylko Ci, co już byli „w Internecie” poszerzyli swoją w nim działalność (weszli w nowe dziedziny, zwiększyli częstotliwość swoich aktywności), czy też udało się „zdigitalizować” seniorów dotychczas będących praktycznie poza siecią? Podczas wystąpienia przedstawimy świeże wyniki naszego badania pokazujące, czy i jak zmieniły się postawy i zachowania seniorów wobec wybranych aspektów korzystania z nowych technologii wykorzystujących Internet. Spojrzymy także ich oczami na wybraną komunikację marketingową ich dotyczącą i (choć czasem lub) do nich skierowaną. A to wszystko z uwzględnieniem segmentacji 50+, którą uaktualniamy od ponad 10 lat.
Badania własne dotyczące konsumentów 50+ – ilościowe i jakościowe, dane porównawcze przed, i po 6 miesiącach pandemii . Przykłady komunikacji marketingowej z czasu pandemii Covid-19 skierowanej do seniorów. W badaniu ilościowym skorzystamy z wykorzystywanej przez naszą firmę segmentacji lifestylowej grupy konsumentów w wieku 50+, żeby pokazać, jakie grupy – które segmenty – seniorów w największym stopniu się „zdigitalizowały”, a jakie pozostały poza tym procesem?
Wiedza o tym, czy i jak zmieniły się postawy seniorów wobec technologii i korzystanie z Internetu 6 miesięcy po wybuchu pandemii wspiera tworzenie adekwatnej i aktualnej oferty skierowanej do tej grupy konsumentów. Wiedza o tym, jak seniorzy postrzegają różnego rodzaju komunikaty ich dotyczące wspiera tworzenie relewantnych, angażujących i perswazyjnych komunikatów.
Małgorzata Olszewska
wiceprezes, 4P
Psycholog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, badaniami marketingowymi zajmuje się od 1993 roku. W latach 1993 -1998 pracowała w agencji Demoskop, gdzie m.in. pełniła funkcję dyrektora badań, w latach 1998-2002 dyrektor badań w Ipsos. Od roku 2003 współtworzy agencję 4P jako jej współwłaściciel i wiceprezes. Specjalizuje się w badaniach eksploracyjnych, badaniach marki i komunikacji, rozwoju nowych produktów (NPD), badaniach satysfakcji i lojalności oraz Customer Experience. Członek zarządu OFBOR w latach 2006-2010 oraz 2014-2018. Członek Komisji Odpowiedzialności Zawodowej OFBOR w latach 2006-2010.
Joanna Mazurkiewicz
ierownik Zespołu Badawczego, 4P
Lubi drążyć. Nie odpuści, dopóki nie pozna i zrozumie. Dlatego przez lata specjalizowała się w badaniach eksploracyjnych, podczas których niemiłosiernie przedłużała czas trwania grup. Ostatnie lata skręca jednak wyraźnie w stronę użyteczności biznesowej, coraz bardziej wierząc, że fast & relevant daje największą korzyść dla każdej ze stron procesu. Nadal jednak rzuciłaby wszystko, żeby pojechać w Bieszczady… na badanie etnograficzne.