XXI Kongres Badaczy

Ekstremalny zalew danych, infodemia, „medialne” prawdy, fasady, odmitologizowanie rzeczywistości, zwyczaje zakupowe Polaków, krajobraz po bitwie, „nowy” świat, konstruktywne rekomendacje, integracja danych, wieloźródłowość, big data, kroswalidacja

Czyja prawda jest prawdziwsza? Jak wyjść zwycięsko spod ekstremalnego ostrzału danych na przykładzie wpływu COVID-19 na zwyczaje zakupowe Polaków

Czwartek, 22.X., godz. 15.45, Sesja SZCZEPIONKA NA VUCA-2020
Uczucia bezlitosnego bombardowania danymi, raportami i doniesieniami o nowej rzeczywistości nie doświadczaliśmy nigdy tak boleśnie jak dziś. Na przykładzie zmian w zwyczajach zakupowych Polaków w czasie pandemii COVID-19 pokażemy jak nawigować w świecie ekstremalnego zalewu danych. I jak nie dać uwieść się fragmentarycznym źródłom zniekształcającym obraz (nowej?) rzeczywistości. W trakcie wystąpienia odpowiemy na pytanie na ile, w jakim zakresie i w jakich kategoriach zwyczaje zakupowe Polaków zostały rzeczywiście przemodelowane w efekcie epidemii, zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Wykorzystamy do tego unikalną synergię dwóch źródeł danych: danych pasywnych z transakcji kartami płatniczymi oraz danych deklaratywnych zbieranych codziennie od listopada 2019 roku. Krajobraz zakupowego świata po bitwie, który wyłoni się z prezentacji, uwzględniać będzie także to, co przyniesie nadchodzące lato i wczesna jesień. Przy okazji wystąpienia dowiecie się m.in. czy w powiecie Mrągowskim, gdzie nie było ani jednego potwierdzonego przypadku zachorowania na COVID-19, życie zakupowe toczyło się bez zmian?
Doświadczenie pandemiczne obaliło jeden z podstawowych mitów big data mówiący o tym, że dobre dane to dużo danych. W zalewie COVID-owych raportów w zasadzie każdy mógł znaleźć potwierdzenie dla swojej prawdy. Tylko czyja prawda opisuje (nową?) rzeczywistość? Spójrzmy na przykład choćby niedziel handlowych. Czy pod względem wartości koszyków zakupowych różniły się one, czy też nie, od boomu robienia zapasów na początku epidemii? W ramach ogólnodostępnych raportów znaleźć można potwierdzenie dla obu wersji zdarzeń. Pandemiczny zalew danych na nowo postawił przed nami szereg pytań, wśród nich m.in. o to: Które źródła pozwalają bezpiecznie planować przyszłość? I czy podejścia wykorzystywane dotychczas pokazują to, co rzeczywiście się dzieje? W ramach wystąpienia na przykładzie zwyczajów zakupowych Polaków w dobie COVID-19 pokażemy jak nawigować w świecie ekstremalnego przesytu danych. Rozprawimy się z medialnie głoszonymi „prawdami” dotyczącymi nowej rzeczywistości, sprawdzając m.in.:
  • Czy zdjęcia pustych półek, które obiegły media społecznościowe to powszechne doświadczenie, czy też rzecz dotyczy jedynie naszych społecznościowych klik.
  • Czy zakupowa rewolucja rzeczywiście wydarzyła się w starszych grupach wiekowych zamieszkałych wiejskie tereny. I czy dotknęła ona klientów małych, lokalnych sklepów.
  • A także, czy rejony najbardziej skażone przeszły jednocześnie największą transformację zakupową. A zielone wysypy na Polskiej mapie zakażeń obroniły się przed zmianami.
Z wystąpienia wyłoni się kompleksowy krajobraz świata zakupowego Polaków, z rozróżnieniem zmian jakie zaszły na tym polu:
  • w czasie pierwszej fali epidemii,
  • w trakcie wychodzenia z niej,
  • po jej ustąpieniu/ w trakcie jej nawrotu (zależy od przebiegu wydarzeń do X 2020).
Bazując na ciągłych danych, zbieranych codziennie na długo zanim wybuchła epidemia, wskażemy te jej konsekwencje, które zostaną z nami na dłużej oraz te, o których chcielibyśmy i możemy zapomnieć. Podpowiemy też jak poszczególne branże mogą przygotować się na prognozowane powroty epidemii.
Wystąpienie będzie przede wszystkim efektem synergii pasywnych danych Klienta z danymi deklaratywnymi z reprezentatywnych badań konsumenckich:
  • Pasywne dane z transakcji kartami płatniczymi (w długim okresie czasu)
  • Ciągły monitoring stacjonarnych aktów zakupowych realizowany codziennie w ramach telefonicznego badania (od listopada 2019 r) na reprezentatywnej próbie 100 Polaków
  • Ciągły monitoring nastrojów konsumenckich w obliczu COVID-19 realizowany codziennie w ramach telefonicznego badania (od marca 2020 r) na reprezentatywnej próbie 100 Polaków
  • Inne ogólnodostępne dane, raporty odnośnie zwyczajów zakupowych Polaków (mity konsumenckie)
Widzimy trzy kluczowe obszary korzyści: 1. Odpowiemy na pytanie jak minimalizować niepewność podejmowanych decyzji w obliczu ekstremalnego zalewu danych. Jak nie dać uwieść się fragmentarycznym źródłom. Jaką filozofię poznania klienta przyjąć, aby móc bezpiecznie planować przyszłość w „nowej” rzeczywistości. 2. Pokażemy jakie epidemia niesie konsekwencje dla różnych kategorii zakupowych w krótkim i długim okresie. Uwzględnimy dane zbierane w trybie ciągłym do października 2020 roku włącznie. Przeanalizujemy reakcje zakupowe konsumentów na kolejne etapy zamrażania oraz odmrażania gospodarki tak, żeby łatwiej było planować strategie w przypadku prognozowanych powrotów epidemii. Pokażemy:
  • które grupy konsumentów reagują jako pierwsze na zakazy i ich znoszenie?
  • jakie opóźnienia reakcji występują w przypadku pozostałych grup? Ile one trwają i z czym są powiązane?
  • które branże w pierwszej kolejności tracą / zyskują w efekcie zmian zachowań konsumentów?
3. Prelekcja będzie dwu-głosem: osoby zarządzającej danymi po stronie Klienta oraz doradcy z Agencji Badawczej. Wspólnie opowiemy o przykładzie efektywnego połączenia sił i zasobów, który potwierdza, że badać warto. Nie tylko kiedy jest źle i potrzeba informacji do reakcji na to, co wydarzyło się wczoraj, ale także w czasach prosperity.
Agnieszka Sowa
Managing consultant, Kantar
W Kantarze od 12 lat, pierwsze szlify zawodowe zdobywała u konkurencji jako wielowymiarowy analityk danych. Absolwentka Instytutu Socjologii UJ. Badaczka, który usilnie walczy z próbami zaszufladkowania w życiu prywatnym i w pracy – zawodowo realizując zarówno projekty jakościowe jak i ilościowe oraz przeprowadzając wielowymiarowe analizy danych. Doradza firmom z wielu różnych kategorii, ale od początku największą miłością darzy branże finansów. Prelegentka licznych konferencji organizowanych dla branży finansowej. Rysowniczka – amatorka i hodowczyni roślin.
Marek Kolano
Data Driven Solutions Director, Mastercard
W Mastercard od 5 lat, wcześniej związany z branżą retail. Z wykształcenia psycholog, z zawodu analityk danych. Od początku pracy zawodowej związany z analizą danych behawioralnych, w szczególności zachowań konsumenckich. Wielki fan liczb i kwantyfikacji wszelkich zjawisk, z niemniejszym do nich dystansem i szacunkiem do złożoności przedmiotu analiz. Bardziej ceni jakość niż ilość danych, choć na co dzień pracuje z olbrzymimi zbiorami informacji. Swoją przygodę zaczynał od badań ilościowych po stronie klienta migrując w kierunku analizy danych behawioralnych z systemów CRM oraz sprzedażowych. Prelegent konferencji związanych z tematyką wspierania danymi decyzji biznesowych, predykcji zachowań oraz szeroko pojętej komercjalizacji danych. Prywatnie fan sportów walki biegów długodystansowych, kolarstwa i niespełniony muzyk.