#crowdfunding, #finansowanie społecznościowe, #gry planszowe
Fundowanie marzeń, czyli czego uczą nas crowdfundingowe historie polskich gier planszowych
Czwartek, 21.X., godz. 15.25, sesja LUDZKIE ZASOBY
Crowdfunding powstał jako alternatywny sposób finansowania innowacyjnych przedsięwzięć. Kiedyś łączył twórców marzących o zrealizowaniu swojego pomysłu ze społecznością, która porwana wizją nowego produktu była gotowa za niego zapłacić. Dziś staje się jedną z kolejnych strategii marketingowych, wykorzystywanych również przez większych rynkowych graczy.
Alpha™ Pillow 2 (poduszka z membraną chłodzącą), Sentien Audio (słuchawki kostne), czy LaserPecker 2 (przenośna laserowa wycinarka) to przykłady produktów sfinansowanych społecznościowo w 2021 roku. Być może nigdy by nie powstały, gdyby nie wspieracze (ang. backers) tj. konsumenci, którzy uwierzyli, że warto je mieć.
Crowdfunding stworzył na rynku nową jakość – opartą o siłę społeczności, ale czasem też o ekskluzywność. Początkowo łączył pasjonatów z pomysłami z tymi, którzy pomysł „kupowali”, i mimo niepewności gotowi byli na niego poczekać. Pomógł więc przekształcić oligarchiczny rynek pozyskiwania funduszy od banków i inwestorów w bardziej demokratyczny i otwarty.
Dawniej społecznościowe finansowanie umożliwiało przysłowiowe starcie Dawida z Goliatem, w którym małe podmioty lub osoby prywatne, dysponując niemal wyłącznie pomysłem, odnosiły spektakularne sukcesy. Teraz gdy crowdfunding się profesjonalizuje sytuacja zaczyna się odwracać. Coraz większe firmy zaczynają korzystać z finansowania społecznościowego.
W 2020 roku jako Narodowe Centrum Kultury oraz Kantar Public przeprowadziliśmy badanie polskiego sektora gier planszowych. Ta branża z finansowania społecznościowego korzysta od lat. Jej doświadczenia pokazują horyzont możliwości, jakie crowdfunding może otwierać tak przed klientami, jak i przed dostawcami produktów/usług. Znajdziemy tu przykłady sukcesów i porażek, niespełnionych nadziei, ale też projektów, które przerosły najśmielsze wyobrażenia. Czy słyszeliście o Awaken Realms? Ich projekty zyskiwały wielomilionowe wsparcia. Mówimy tutaj o dolarach, a to był dopiero początek ich historii.
W naszym wystąpieniu w oparciu o rynek gier planszowych opowiemy, o tym jak działa finansowanie społecznościowe, na czym polega ten specyficzny rodzaj kontaktu z konsumentem i jaka płynie z tego większa nauka. Lekcję na pewno warto odrobić, bo czy wiecie, że Amazon uruchomił w tym roku własny program crowdfundingowy (Build it)?
- „Badanie komercyjnych wydawców i producentów gier planszowych w Polsce”, zrealizowane przez Kantar Public na zlecenie Narodowego Centrum Kultury,
- artykuły naukowe (m.in. Harvard Business Review, Journal of Business Venturing),
- bieżący desk research (portale crowdfundingowe).
Wiedza na temat crowdfundingu (w tym jego praktycznych egzemplifikacji na rynku, i to nie tylko polskim) umożliwia budowanie i wspieranie strategii i procesów mających na celu wzmocnienie relacji pomiędzy producentem i świadomym swoich potrzeb konsumentem. Dlatego warto rozumieć, jak działa crowdfunding. Mamy nadzieję, że wystąpienie może być inspiracją dla tych, którzy – w bliżej bądź dalszej przyszłości – rozważają wykorzystanie finansowania społecznościowego.

Rafał Pląsek
specjalista/współpracownik,
Narodowe Centrum Kultury
Narodowe Centrum Kultury
Doktor nauk społecznych, zatrudniony w Narodowym Centrum Kultury oraz w Instytucie Studiów Politycznych PAN. Badacz jakościowy, koordynator projektów z zakresu socjologii kultury. Współautor trzech monografii oraz autor kilkunastu artykułów naukowych poświęconych socjologii edukacji oraz zagadnieniom związanym z pomocą społeczną.

Agata Zadrożna
Account Manager, Kantar
Specjalista od metod ilościowych z wykształcenia i socjolog z wyboru, Agata od ponad 15 lat zajmuje się badaniami dla klientów ze sfery publicznej. Dzięki dogłębnej znajomości metodologii i organizacji procesu badawczego doradza klientom w wyborze najkorzystniejszych dla nich rozwiązań. Zajmuje się różnorodnymi projektami od dużych badań na próbach reprezentatywnych po niewielkie badania jakościowe. Wielokrotnie pracowała także przy realizacji badań międzynarodowych. W pracy badawczej chętnie łączy podejście ilościowe z jakościowym i bardzo ceni sobie kontakt z „żywym respondentem” i zaangażowanymi klientami.