#automatyzacja #humanpower #globalizacja #BadaniaMiędzynarodowe #PrzyszłośćBadań #DataDriven #International #insight #curation
Humanistyczna automatyzacja badań
Czwartek, 21.X., godz. 12.35, sesja PRZYSZŁOŚĆ BADAŃ – BADANIA PRZYSZŁOŚCI
Żyjemy w czasach science-fiction, jeździmy elektrycznymi samochodami i hulajnogami, uczymy się i pracujemy przez internet z domu, płacimy przykładając smartwatch do terminala. Jak w tych czasach wyglądają badania i jaka jest ich przyszłość? Według globalnych trendów czeka nas okres automatyzacji i usprawniania procesów w kierunku zwinności i korzystania z międzynarodowych doświadczeń.
Oferta firm badawczych i technologicznych jest bardzo szeroka, a na znaczeniu zyskują nie tyle same badania, ale podejmowane na ich podstawie decyzje. Jednocześnie pierwszą decyzją, jaką należy podjąć, jest wybór odpowiedniej dla naszych potrzeb firmy dostarczającej dane. W 5 minut wytłumaczymy, jakimi cechami powinny odznaczać się wybierane firmy i dlaczego.
Pogłoski o śmierci badań już wielokrotnie okazywały się przesadzone, a dziś już mało kto na poważnie je kolportuje. A jednak w części zmienia się paradygmat badań marketingowych. Duże organizacje dosłownie toną w danych, a z wieloma z nich firmowi decydenci nawet pobieżnie się nie zapoznają. W tej sytuacji coraz większą rolą agencji badawczej jest nie wytwarzanie danych, lecz ich odpowiednia selekcja, analiza i interpretacja. A w tym niezastąpieni są ludzie.
Zmieniają się także sposoby prowadzenia badań, zwłaszcza ilościowych. Automatyzacja procesów badawczych stała się faktem i nie ma powodu obawiać się jej. Wprost przeciwnie – to zaleta i dla klientów (szybkość, zwinność procesu), i dla samych badaczy (możliwość skupienia się na kluczowych etapie interpretacji wyników oraz formułowania rekomendacji).
A zatem dokonało się i zautomatyzowana przyszłość jest dzisiaj. Jednak nie każda firma ma takie same kompetencje do prowadzenia tego typu badań. By proces badawczy przyniósł zadowalające efekty, musi być prowadzony przez specjalistów od insightów, którzy wskażą, co w wynikach jest naprawdę ważne i jak można to przełożyć na konkretne rozwiązania. Oczywiście, muszą mieć oni oparcie w:
- najwyższej jakości technologicznej
- doświadczeniach międzynarodowych i płynących z nich wnioskach, które w czasach globalizacji można implementować także na polski rynek (ucząc się na cudzych błędach).
- szybko przekażemy najważniejsze wnioski
- nie zanudzimy tradycyjną prezentacją, za to pokażemy inspirujące konteksty
- dopasujemy formę do interaktywnej konferencji organizowanej hybrydowo
Reprezentujemy dwie, konkurencyjne wobec siebie, wiodące firmy badawcze. Twórczo odwołamy się do naszych doświadczeń pracy z klientami. Przygotowując się do wystąpienia wykorzystamy także globalne learningi obydwu organizacji oraz publikacje Greenbooka i Esomaru.
Zainspirujemy do myślenia o jakości danych, analitycznym rygorze i głębokości wnioskowania jako o cechach dobrych badań. Cechach, które można uzyskać dzięki zautomatyzowanym badaniom, ale tylko jeśli będą prowadzone przez najlepszych badaczy-ekspertów operujących w międzynarodowym środowisku.

Kamil Michalski
Managing Director, Kantar
Managing Director w Kantar Polska, absolwent Wydziału Socjologii i Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada prawie 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych. Przez 4 lata pracował w GfK Polonia, zajmując się badaniami mediów oraz sektora FMCG, następnie w Ipsos przez ponad 10 pracował jako Team Manager w dziale badań reklamy oraz na stanowisku CEE Regional IIS Client Service Director. W latach 2016-2020 kierował obszarem badań Media&Digital w Kantar Polska.

Anna Karczmarczuk
Managing Director, Ipsos
Absolwentka Instytutu Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. Z branżą związana od początku drogi zawodowej w 1993 r. Zdobywała doświadczenie zarówno po stronie klienta (PTC Era), jak i agencji badawczych (CASE, TNS OBOP, TNS Polska). Podczas pracy badacza specjalizowała się w prowadzeniu projektów segmentacyjnych, wspierających marki w procesach strategicznych i pozycjonujących. Od 2015 r. pełni funkcje prezesa zarządu Ipsos w Polsce, a od 2020 r. prezesa zarządu PTBRiO. Należy do ESOMARu. Kilkakrotnie zaangażowana w prace Rady Programowej Kongresu Badaczy, w 2017 r. jako jej przewodnicząca. Współautorka książek Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych? (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018) oraz Badanie Rynku. Jak zrozumieć konsumenta? (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021).