#polskie jedzenie #trendy #przyszłość #food design #kuchnia #tożsamość narodowa, regionalna, lokalna

Food design i projektowanie przyszłości polskiego jedzenia

marka Sesja IV: Projektowanie przyszłości, Czwartek, godz. 14.50, Congres Hall

Najważniejsza myśl prezentacji:

W ostatnich latach obserwujemy w Polsce wzmożoną fascynację jedzeniem i gotowaniem. Od dynamicznego rozwoju sektora HoReCa, przez fenomen Top Chefa i Kuchennych rewolucji, po wspólnie gotujących przyjaciół w otwartych kuchniach nowych mieszkań czy nieznane smaki i zwyczaje przywożone z dalekich podróży jedzenie jest w centrum życia codziennego. Ale również widzimy przemiany w hierarchiach. Oto po dekadach zapatrzenia w sushi, Toskanię czy burrito, górne segmenty wielkomiejskich konsumentów chcą na nowo odkrywać polskie jedzenie. Schabowy z karczmy czy ruskie z pierogarni już nie wystarczą kosmopolitycznym i wyrafinowanym konsumentom. Ich oczekiwania wzrosły a punkty odniesienia są globalne, a zrobić dobrze śledzia często nie zdążyli się nauczyć. Przed restauratorami, szefami kuchni i marketerami stoi nowe wyzwanie: wymyślenie “Polskiego jedzenia” na nowo, w 21 wieku. Ta prezentacja, oparta na etnografii i podejściu food design research, pokaże, w jaki sposób polscy foodies zaczynają rewolucjonizować polskie jedzenie.


Halawa MateuszMateusz
Halawa

Researcher
Max Planck Partner Group for the Sociology of Economic Life, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk

Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim. Jest doktorantem na Wydziale Antropologii The New School for Social Research w Nowym Jorku, gdzie pracował ze studentami Parsons School of Design oraz z zespołem Graduate Institute for Design, Ethnography & Social Thought. Asystent w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie zajmuje się etnograficznymi badaniami i kulturową analizą życia gospodarczego. Wcześniej był badaczem jakościowym i doradcą strategicznym w Millward Brown. Stypendysta Fulbrighta, Wenner-Gren Foundation i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.

Ciacek Pawel 2Paweł
Ciacek

Client Service Director
Kantar MillwardBrown

Ukończył socjologię w Instytucie Filozofii i Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. W 1990 zakładał Instytut SMG/KRC Poland. Zaczynał jako badacz jakościowy, potem jako szef zespołu badawczego prowadził zarówno projekty ilościowe, jak i jakościowe. Od 1999 roku pełni funkcję kolejno Dyrektora ds. Badań Międzynarodowych (był odpowiedzialny za wprowadzanie nowych technologii badawczych na Polski rynek), a potem Dyrektora ds. Obsługi Klienta. Obszarem jego szczególnych zainteresowań pozostają badania strategii marki i komunikacji. Pracował przy tworzeniu strategii i badaniu komunikacji min takich marek jak: Biedronka, IKEA, Danone, ING, Jacobs, Lech, L’Oreal, Milka, Plus, Tyskie, Orange. Zajmuje się także obserwacją trendów społecznych i konsumenckich i dzieli się obserwacjami z Klientami.

Parasecoli Fabio Fabio
Parasecoli

Professor
New York University

Fabio Parasecoli is a Professor in the Department of Nutrition and Food Studies. He has a Doctorate in Agricultural Sciences (Dr.sc.agr.) from Hohenheim University, Stuttgart (Germany), MA in Political Sciences from the Istituto Universitario Orientale, Naples (Italy), BA/MA in Modern Foreign Languages and Literature from the Università La Sapienza, Roma (Italy). He also holds a certificate in Islamic Studies from the Pontifical Institute for Arabic and Islamic Studies, Rome (Italy) and a graduate fellowship in the History Department at Beijing University, Beijing (China). Fabio's research explores the intersections among food, media, and politics. His most recent projects focus on Food Design and the synergies between Food Studies and design. After covering Middle and Far Eastern political issues, he wrote for many years as the U.S. correspondent for Gambero Rosso, Italy\'s authoritative food and wine magazine. Recent books include Bite me! Food in Popular Culture (2008), the six-volume Cultural History of Food (2012, co-edited with Peter Scholliers), Al Dente: A History of Food in Italy (2014, translated into Italian in 2015 and into Korean in 2018), Feasting Our Eyes: Food, Film, and Cultural Citizenship in the US (2016, authored with Laura Lindenfeld), and Knowing Where It Comes From: Labeling Traditional Foods to Compete in a Global Market (2017). Previously, Fabio was a Professor and the Director of Food Studies Initiatives at The New School in NYC, where he launched the AA and BA/BS degrees in Food Studies.

Comments powered by CComment