#troska o środowisko, #sustainability, #e-commerce, #e-shopper, #packaging/opakowania, #komunikacja reklamowa

Środowiskowy kompas dla e-commerce, czyli zakupy online w służbie troski o naszą planetę

Piątek, 22.X., godz. 10.50, sesja KLIMAT
Sklepy online nie mają wyrazistego wizerunku, a o ich wyborze przez konsumenta często decyduje atrakcyjność proponowanych cen. Odpowiemy na pytanie, czy da się wyróżnić sklep online i markę w sklepie online poprzez konkretne działania służące trosce o środowisko. Pokażemy, jaki mamy punkt startu, jeśli chodzi o postrzeganie przyjazności środowisku zakupów online – zarówno jeśli chodzi o konsumenta, jak i wizerunek konkretnych sklepów (kategorie food i farma). Pokażemy wyszperane wraz z konsumentami dobre i złe praktyki w tym obszarze.
Ponad połowa e-shopperów jest zdania, że zakupy online są przynajmniej tak samo przyjazne dla środowiska jak te dokonywane w sklepach tradycyjnych, a co czwarty uważa, że kupując w sieci bardziej przyczynia się do dobra planety niż nabywając produkty w sklepach stacjonarnych. Chcemy zdekonstruować te opinie i pokazać, co buduje percepcję przyjazności środowisku w kanale online, a co ją dewastuje, mogąc spowodować nawet rezygnację z zakupów online w konkretnym sklepie. Pokażemy profil ludzi, dla których ten aspekt jest ważny – jeszcze oczywiście nie wszyscy e-shopperzy są mają podobna wrażliwość na kwestie środowiskowe. Kluczowym tematem będą oczywiście kwestie związane z opakowaniami i pakowaniem, lecz nie tylko – waży też transport, przemyślane zakupy ograniczające konsumpcjonizm, czy oszczędność energii. Pochylimy się dokładniej nad kategorią food i farma, pokazując, jakie konkretne sklepy i dlaczego zaczynają się wyrównać pod względem troski o środowisko. Pokażemy wyszperane wraz z konsumentami przykłady skutecznych i docenianych działań oraz zdecydowanie nietrafionych pomysłów w tym obszarze. Zastanowimy się, które z nich mają szansę stać się powszechnie obowiązującą jazdą obowiązkową, za które konsumenci będą też skłonni zapłacić.
  1. Trzecia edycja ogólnodostępnego raportu o e-commerce „E-commerce po roku pandemii, czyli jak Polacy kupują online” – badanie CAWI na próbie n=1600, A18-60 lat, próba ogólnopolska, robiący zakupy online
  2. Badanie „Zakupy online produktów spożywczych”, badanie CAWI na próbie n=1600, A18-60 lat, próba ogólnopolska, Robili zakupy online produktów spożywcze w ciągu ostatnich 3 miesięcy
  3. Badanie „Zakupy online produktów farmaceutycznych, badanie CAWI na próbie n=1500, A18-60 lat, próba ogólnopolska, Robili zakupy online produktów farmaceutyczne w ciągu ostatnich 3 miesięcy
  4. Badanie jakościowe – 2x BBD, 4 dni, kupujący online produkty spożywcze oraz kupujący online kategorie farmaceutyczne
Pokażemy DO and DON’Ts dla sprzedaży online w kontekście ochrony planety. Podpowiemy komunikaty, które rezonują w głowach konsumenta i pomogą budować ten aspekt wizerunkowy – sklepu czy marki w sprzedaży online.
Edyta Czarnota
Managing Partner, Zymetria
25 lat doświadczenia w projektach badawczych i data science. Kilka lat pracy po stronie klienta, kierując zespołem badawczym w wiodącej firmie telekomunikacyjnej. Przez dziesięć lat związana z grupą Starcom Mediavest (agencje mediowe i digitalowe), dla której założyła i rozwinęła agencję analityczno-badawczą. Od 2013 r. współwłaścicielka i współzarządzająca Zymetrią, firmą łączącą badania rynku, zaawansowaną analitykę i rozwiązania technologiczne. Wierzy, że połączenie tych trzech obszarów kompetencji pozwala tworzyć nowoczesne rozwiązania dla marketingu.