XXI Kongres Badaczy

#media #nowenawyki #bingewatching #netflix #disruption

"Strange(r) Things", "Mindhunter" czy "Money heist"? Jak Netflix sformatował widzów, kulturę audiowizualną i marketing.

Czwartek, 22.X., godz. 12.35, sesja CZŁOWIEK W ŚWIECIE ALGORYTMÓW
Od kilku lat trwa w Polsce rewolucja w rozrywce, którą wyznaczają treści wideo dostępne na żądanie. Żyjemy w erze obfitości, a niektórzy mówią już o przesycie. Jest jeden podmiot, który stał się symbolem tej rewolucji, a jego wpływ wykracza poza obszar rozrywki – to Netflix. Jednocześnie kształtuje nowe zwyczaje i nawyki Polaków związane z konsumpcją mediów, wpływa na oblicze kultury audiowizualnej, aktywnie propaguje różnorodność, wreszcie stawia nowe wyzwania marketingowi. Jak dokładnie wyglądają te redefinicje rozrywki i jakie są ich konsekwencje – oto przedmiot mojego wystąpienia.
OPIS: Marshal McLuhan, klasyk badań nad mediami I komunikacją, napisał kiedyś „We shape our tools and thereafter they shape us”. Nie ma chyba lepszego podsumowania dla historii Netflixa, który z dostarczyciela rozrywki przekształcił sie w globalny fenomen, który w czasie pandemii pozyskał kolejne rzesze użytkowników. W swoim wystąpieniu opowiem jak Netflix niejako stworzył nowego widza, wykreował zwyczaje, nawyki i wpłynął na gusta związane z treściami audiowizualnymi (choćby przez zmianę paradygmatu oceny treści w serwisach filmowych). W oparciu o dane pasywne chcę przedstawić jak Polacy korzystają z Netflixa i innych serwisów streamingowych, kiedy i ile czasu spędzają na serwisach tego typu, z jakich urządzeń korzystają i jak ma się to do konsumpcji innych treści, choćby telewizyjnych. Jednocześnie, chcę przedstawić szerszy i głębszy aspekt jego funkcjonowania i piętna jakie odciska na kulturze (nowy kanon filmowy), światopoglądzie widzów (propagowanie różnorodności), rynku medialnym czy filmowym (np. coraz częstsza ocena produkcji filmowych poprzez ich „potencjał bingewatchingowy” czyli poziom dopasowania do formatu oglądania kilku odcinków naraz). Udowodnię, że nie na darmo określany jest mianem jednego z „disruptive players” – graczy rynku łamiących schematy, reguły, utarte ścieżki w swojej dziedzinie działalności. To określenie ma jednak również aspekt negatywny, niszczycielski i jemu też chcę poświęcić miejsce. Na koniec, opowiem o wpływie na komunikację marketingową, zarówno pod kątem aktywności Netflixa w promowaniu swojej usługi jak i sposobów w jaki marki mogą wykorzystywać fenomen medium, które swej działaności nie opiera o system reklamowy.
Prezentacja będzie miała charakter przekrojowy, analizujący fenomen Netflixa z wielu perspektyw, jednak główne źródła danych na których będzie oparta to: -dane z panelu telemetrycznego uwzględniającego pomiar aktywności streamingowych w gospodarstwach domowych
  • cykliczne badanie CAPI N=4000 dotyczące korzystania z technologii audiowizualnych
  • social listening i analiza dyskursu w sieci na temat Netflixa
  • SVOD Content Ratings US – wyniki oglądalności programów z serwisów streamingowych ze Stanów Zjednoczonych
Prezentacja zostanie przygotowana specjalnie na Kongres Badaczy;
  • pozwoli zweryfikować przekonania dotyczące popularności serwisów streamingowych w Polsce
  • uczestnicy Kongresu zdobędą wiedzę na temat nowych nawyków i zwyczajów Polaków związanych z rozrywką audiowizualną
  • poznanie kontekstu funkcjonowania Netflixa i jego wpływu na liczne obszary pozwoli na lepsze planowanie działań marketingowych
Joanna Kopeć
Senior Media Research Executive, Nielsen
Jestem socjolożką, badaczką rynku i konsumentów. Od początku kariery zawodowej związana jestem z badaniami marketingowymi, dostarczałam klientom użytecznej biznesowo wiedzy o motywacjach, zachowaniach i zwyczajach konsumentów i widzów (najpierw w Gemius/IIBR, potem w IQS). W Nielsenie doświadczenie w badaniach konsumenckich przekuwam w nową perspektywę patrzenie na dane o widowni, oglądalności i trendach w Polsce i na świecie. Interesuję się tematyką socjologii internetu i zmian społecznych i kulturowych pod wpływem nowych technologii i mediów.