XXI Kongres Badaczy

badania trendów, badania innowacji, nowe technologie, niepewność, manipulacje, fintech, PSD2, UX

Straszenie Kodakiem - jak wykorzystanie odpowiedniej narracji, badań i mediów cyfrowych ułatwia pozyskanie uwagi i budżetów kluczowych interesariuszy

Czwartek, 22.X., godz. 15.05, Sesja SZCZEPIONKA NA VUCA-2020
Lęk udziela się zarówno zwykłym ludziom, zawodowym inwestorom, jak i korporacjom tworząc w ten sposób przestrzeń dla miliardowych biznesów obiecujących bezpieczeństwo. Gdy uruchamia się poczucie zagrożenia modelu biznesowego korporacji, analizy, badania i odpowiednia komunikacja stają się narzędziami straszenia decydentów ryzykiem nieprzewidywalnej zmiany, na którą straszący oferują korporacyjną szczepionkę. W dobie osłabionego autorytetu ekspertów, fake newsów i bezrefleksyjnych artykułów sponsorowanych zdeterminowani i sprawni beneficjenci lęku stoją na uprzywilejowanej pozycji.
W ostatnich dekadach powszechnym źródłem niepewności w biznesie stała się technologia umożliwiająca pojawienie się niespodziewanej, śmiertelnej konkurencji. Kodak, Blockbuster Video, Blackberry, Nokia, TUI – to niektóre z ofiar takich zmian. W roku 2015, żeby pobudzić zmiany technologiczne w branży bankowej, Unia Europejska zapowiedziała regulacje otwierające bankowość na zewnętrznych konkurentów. To w połączeniu z dużymi pieniędzmi zagrożonych zmianą bankierów otworzyło szanse dla podmiotów potrafiących przekonać banki, że mają rozwiązania zapobiegające utracie klientów w niepewnej przyszłości po wprowadzeniu nowych dyrektyw UE. Branża rozwiązań Fintech eksplodowała, inwestorzy wywindowali spółki do miliardowych wycen często niepopartych mocnymi przesłankami co do oczekiwań konsumenckich. Każdy raport wskazujący na brak popytu na nowe technologie można było przemilczeć lub zdyskredytować cytatem z Henrego Forda o szybszych koniach. Jednocześnie decydenci zalewani byli alarmistycznymi informacjami z różnych źródeł. Pierwsze efekty wprowadzenia nowych regulacji widoczne w 2020 wskazują na przeszacowanie znaczenia zmian, żadna rewolucja nie nastąpiła. Banki utrzymują lojalność swoich klientów głównie starymi metodami, Apple i Google nie podbiły branży finansowej. Jutro okazało się podobne do wczoraj. Opierając się na danych, publikowanych raportach i wywiadach z ekspertami, prześledzimy proces przygotowań i analiz, który towarzyszył szykowaniu się na rewolucje PSD2. Pokażemy jakie argumenty docierały do decydentów i na ile wyniki badań pokryły się z rzeczywistością. Na koniec wyciągniemy wnioski jak sensownie korzystać z badań planując innowację i jake są praktyki manipulacji dla wygrania celów jednostkowych.
Analizy raportów z lat 2015-2019 przedstawiających prognozy zmian Faktyczne zmiany po stronie konsumentów w 2020 Wywiady jakościowe z decydentami wysokiego szczebla oraz specjalistami w bankach, branży konsultingowej i Fintech, którzy brali aktywny udział w przygotowywaniu planów działań i badań na post PSD2
Prezentacja pokaże sposoby wykorzystywania badań oraz mechanizmy, które wpływają na zniekształcania informacji docierającej do decydentów w organizacjach. Przyjrzymy się kosztom niepewności i wartości decyzji podejmowanych w oparciu o badania w świecie finansów. Spróbujemy wskazać warunki, aby badania dotyczące przyszłości były wykorzystywane w różnych organizacjach w sposób rzetelny, etyczny i efektywny. Na koniec dnia od tego zależy innowacyjność naszej gospodarki.
Paweł Stężycki
dyrektor planowania innowacji, Alior Bank
Autor od 8 lat zajmuje się badaniami nowych technologii i usług w branży finansowej z perspektywy użytkownika końcowego. W tym czasie wspierał kilkadziesiąt projektów związanych z rozwojem funkcjonalności bankowych, UX, aplikacji finansowych czy „przyszłościowych” technologii takich jak biometria, robo-doradcy czy kryptowaluty. Prowadził zespoły i laboratorium badawcze, organizował duże, międzynarodowe projekty oceny rozwiązań technologicznych. Autor zna od kuchni świat bankowych innowacji i wykorzystuje każdą możliwość żeby racjonalnie wprowadzać do niego metody badawcze.
Maciej Bielewicz
Socjolog z ponad 16 letnim doświadczeniem w badaniach rynkowych, członek PTBRiO. Posiada doświadczenie m.in. jako szef zespołu badawczego w Millward Brown i badacz w Pentorze. Przez 2 lata wspierał rozwój marek Plusa (Polkomtela) jako członek zespołu badawczego.