#NiegrzeczneDzieci #ZaMoichCzasówTegoNieByło #JaBymWychowałLepiej #SpektrumAutyzmu #ZespółAspergera
Twoje dziecko jest niegrzeczne! Rozpieszczony bąbelek czy wrażliwy indywidualista?
Czwartek, 21.X., godz. 15.25, sesja EMPOWERMENT
Gdy widzimy na ulicy dziecko, które krzyczy, płacze, bije lub kładzie się na ziemi i rodzica, który przeczekuje to zachowanie, akceptując je, to korzystamy z gotowej kafeterii odpowiedzi. To dziecko jest niegrzeczne. To dziecko jest rozpieszczone. To moda na bezstresowe wychowanie. To wina rodziców. To rodzice, którzy nie potrafią wychować dziecka. Czas na rethink. Czas na dodanie do naszej kafeterii odpowiedzi „inne, jakie…?”
Są dzieci, które widząc cyfrę 7 mają przed oczami kolor niebieski. Są dzieci, które znają wszystkie postacie z sagi Gwiezdne Wojny, ale nie potrafią zapamiętać alfabetu. Są dzieci, które nie znoszą tłumu i hałasu. Są też uczniowie, którzy nie potrafią wysiedzieć w szkolnej ławce 45 minut.
Otoczenie łatwo przypina im łatkę niegrzecznych, źle wychowanych, rozpieszczonych. Sąsiedzi dziwią się, że dzieci nie mówią im „dzień dobry”. Nauczyciele nazywają niegrzecznymi, złośliwymi lub głupszymi. Klasa uważa za dziwaków. A dyrekcja często z chęcią pozbyłaby się ich ze szkoły.
Chcemy Wam opowiedzieć o dzieciach, którym trudno dopasować się do oczekiwań społecznych, formułowanych przez szkołę, rodzinę, kulturę etc.. Czas na zmianę paradygmatu, czas na rethink. Nie naginajmy ich do naszego świata. Spróbujmy spojrzeć na świat ich oczami, zrozumieć zamiast oceniać.
Według danych Systemu Informacji Oświatowej w roku szkolnym 2018/2019 uczyło się 54 404 uczniów w spektrum autyzmu. Co oznacza, że w Polsce na 1 na 115 uczniów jest w spektrum, a biorąc pod uwagę niski dostęp do diagnozy i terapii bardziej realna jest wartość 1 na 100 dzieci.
Są wśród nich zarówno dzieci ze szczególnymi talentami jak i dzieci, które pomimo tego, że są w normie intelektualnej mają trudności z komunikacją, czytaniem, pisaniem. Chcemy żebyście poznali niesamowity świat dzieci w spektrum.
Wyniki badań własnych:
- eksploracja jakościowa – doświadczenia rodziców dzieci w spektrum autyzmu,
- badania ilościowe – wiedza społeczeństwa o spektrum autyzmu,
- analiza treści grupy na facebooku,
- analiza danych statystycznych,
- komentarz eksperta.
Elon Musk, Anthony Hopkins czy Leo Messi. W mediach i kulturze dominuje obraz osoby, która ma zespół Aspergera i jest geniuszem w swojej dziedzinie. Z drugiej strony autyzm kojarzy się z niepełnosprawnością intelektualną. Przez takie stereotypowe postrzeganie osoby w spektrum autyzmu nie mają w kulturze swojej reprezentacji, czują, że nigdzie nie pasują, bo nie odpowiadają tym wyobrażeniom. Dotyczy to zarówno dorosłych w spektrum autyzmu jak i dzieci. Słyszą „niemożliwe, nie wyglądasz jakbyś miał autyzm”. Zdarza się, że są szykanowane i dyskryminowane. Oddajemy głos osobom, w których życiu spektrum autyzmu jest obecne na co dzień, by pokazać jak czują i widzą świat osób neurotypowych.

Artur Janiszewski
Badacz
Socjolog z Uniwersytetu Łódzkiego. Badacz z zawodu i zamiłowania. Zawodowo eksploruję potrzeby i doświadczenia klientów mBanku. Prywatnie eksploruję Łódź, łódzkie kamienice i krańcówki.

Małgorzata Grobelna
Przedstawiciel ds. Rzecznictwa, Fundacja JiM
Z wykształcenia prawnik, z zawodu rzecznik praw, z zamiłowania do mówienia i prezentacji: debatant i mediator. Od momentu ukończenia studiów związana z Fundacją JiM, gdzie buduje akceptację i zrozumienie dla osób w spektrum autyzmu, i prowadzi działania rzecznicze w celu wprowadzenia zmian legislacyjnych w Polsce odpowiadających potrzebom osób autystycznych.