#pies #petcare #rynek fmcg #marka #konsument #dogfriendly #zakupy

Who let the dogs out? Kto dogoni psa?

Czwartek, 21.X., godz. 13.20, sesja BADANIA I ZMIANY
Czy psy to nowe dzieci? Relacja człowieka do psa zmieniła się w ostatnich latach, a wraz z nią zaczął się rozwijać fascynujący i zniuansowany rynek produktów i usług. Jeśli myślisz, że to temat tylko dla producentów karmy, to się mylisz – potencjał tkwi też w innych branżach.
W dzisiejszych parkach widzimy mniej dalmatyńczyków, a więcej maltańczyków (rasa #1 wśród wyszukiwań na Gratka.pl). Zmieniły się popularne rasy, ale wciąż najwięcej jest niepowtarzalnej urody mieszańców – w tym świecie inclusion & diversity jest już bardzo starym trendem. Nie zmienił się stosunek psów do ludzi, ale ludzi do psów już bardzo. I właśnie o tym chcemy opowiedzieć. W memach pojawiają się hasła mówiące, że rośliny to nowe zwierzęta, a zwierzęta to nowe dzieci (dzieci są już jak zwierzęta egzotyczne, dla bogatych wariatów). Sprowadzanie psów do roli owłosionych dzieci niekoniecznie jest poglądem, ze słusznością którego zgodziłaby się się biolożka i filozofka feministyczna Donna J. Haraway. Trudno jednak nie zauważyć takiej analogii w dzisiejszej rzeczywistości. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się koncepcje wychowywania dzieci, a wraz z tym rozrastał się rynek produktów, usług, zajęć dodatkowych. Podobny trend obserwujemy też w przypadku psów. Coraz więcej opiekunów dostrzega podmiotowość swoich psich towarzyszy i zauważa ich potrzeby i lęki. To co kiedyś mogło być uważane za fanaberię ekscentryków, zaczyna być odbierane jako odpowiedzialność, staje się normą – na przykład chodzenie z psem do “psiedszkola”, behawiorysty czy muzeum. Naszą prezentacją chcemy pokazać jak fascynujący i zniuansowany jest rynek produktów i usług dla psów i w którą stronę zmierza. Warto zadać sobie pytanie, czy Twoja marka już w nim uczestniczy, czy jest otwarta na nowe potrzeby istot ludzkich chcących zaspokoić potrzeby swoich nieludzkich istot (jak psy nazywa Olga Tokarczuk).
  • Panel handlu detalicznego NielsenIQ, dane z Polski i ze świata
  • Raporty NielsenIQ „wE-commerce”, „Shopper Trends”, „Shopper Shifts to a New Normal”
  • The European Pet Food Industry report,
  • Publikacje Związku Kynologicznego w Polsce,
  • Raporty GfK, Cognosco – ogólnodostępne wyniki badań
  • Wywiady z ekspertami,
  • Obserwacje grup internetowych
Lepsze zrozumienie zmieniającej się relacji człowieka do psa. Wskazanie obszarów i branż (nie tylko FMCG), w których jest potencjał do rozwijania produktów i usług dla opiekunów psów.
Magdalena Piwkowska
Storytellerka, badaczka, analityczka trendów, NielsenIQ
Magdalena Piwkowska, absolwentka Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW w Warszawie. Ponad 13 lat związana z branżą handlu i rynkiem FMCG. Analizuje i obserwuje trendy. Łączy badania sprzedażowe i shopperowe z obserwacjami gospodarczymi, społecznymi i kulturowymi, aby wyciągać wnioski i sygnały zmian dla biznesu.
Agata Koper-HAMORI
Client Business Partner, NielsenIQ
Z firmą NielsenIQ związana od ponad ośmiu lat, pomaga w podejmowaniu decyzji wiodącym graczom z branży FMCG. Absolwentka Wydziału Psychologii UW i Szkoły Głównej Handlowej. Lubi tworzyć historie łączące różne źródła danych.